De beste sport.......

 

Als je denk dat het lopen van een marathon je de ultieme fitheid oplevert dan heb je het mis. Een professor van de universiteit Harvard raadt hele andere sporten aan voor je gezondheid.

Geneeskundeprofessor I-Min Lee heeft liever dat je je gewrichten spaart en kiest voor andere vormen van beweging. In een rapport van de Harvard Medical School, getiteld “Starting to Excercise”, omschrijft hij 5 soorten sporten die goed zijn voor vetverbranding, spieropbouw, hart en hersenen.


Zwemmen

Met zwemmen beweeg je bijna elke spier in je lichaam zonder je gewrichten te belasten. Je hartslag gaat omhoog wat goed is voor je hartgezondheid. Verder bouw je spieren op. “Je zou zwemmen de beste wor-out kunnen noemen die er is,” aldus de professor.


Tai Chi

Deze kalme vechtsport waarbij balans en concentratie een belangrijke rol spelen is vooral geschikt voor ouderen, meent Lee. “Balans is een belangrijk onderdeel van fitheid en naar mate we ouder worden, worden we daar minder goed in.”


Krachttraining

Repetitieve oefeningen met of zonder gewrichten zijn een uitstekende manier om fit te worden. Het liefst combineer je de krachttraining met cardio in de vorm van High Intensity Interval Training (HIIT)


Wandelen

Het is natuurlijk weinig intensief, maar het heeft wel degelijk nut. Diverse onderzoeken wijzen uit dat een half uur wandelen per dag goed is voor je psychische en fysieke gezondheid. De professor raadt aan om een stevige wandeling in te bouwen in je dagelijkse routine.


Kegeloefening

Minder bekend, maar daarom niet minder nuttig zijn de kegeloefeningen om de bekkenbodemspieren te trainen. Het idee is dat je de bekkenbodemspieren 2 tot 3 seconden aanspant en dat 10 keer achter elkaar. Voor het beste resultaat herhaal je dit 4 à 5 keer per dag.


Bron:  The independent en overgenomen uit het BMS vakblad “message”


NB: Als sporttherapeut ben ik een voorstander van het regelmatig en “gezond” belasten van gewrichten, mits oefeningen technisch goed worden uitgevoerd.